0690 - 615 11

info@angeridklubb.se

Inför ridlektionen

När du rider på Ånge Ridklubb har du en stående ridtid varje vecka.

Det finns ridlektioner på 50 min eller 60 minuter. I lektionstiden ingår att leda ut hästen/ponnyn till ridhus/ridbanan. I nybörjargrupper/ponnyskola ingår iordningställande av hästen i lektionstiden. Sitta upp och sitta av. Ta in ponnyn/hästen igen till stallet om den inte ska gå lektionen efter. Eleverna ska själva dra åt sadelgjord, sitta upp och ändra stigläder. Det tar lite tid i början men är en viktig del av utbildningen.

Upplägget för varje lektion är planerad i förväg och en terminsplanering hittar du på hemsidan eller utanför kontoret. Antalet teoritillfällen är beroende av hur många lektioner det är per termin, ca. 3-4 gånger per temin.

Före lektionen

Ridsporten skiljer sig från andra sporter på en mycket viktig punkt. I utövar vår sport tillsammans med vår vän hästen! Det innebär att i måste ta hand om vår vän på bästa sätt. Därför har våra ridgrupper en del uppgifter kring ridlektionen. Det är viktigt att du är på plats i god tid innan lektionen och att du har tid att stanna kvar efteråt.

Du behöver vara i stallet minst 20 minuter innan din ridlektion börjar för att hinna göra iordning hästen/ponnyn till lektionen.
Det är viktigt att du passar tiden, både för hästens skull och av hänsyn till dina ridkompisar.

För barns och hästars säkerhet ska bilar parkeras på parkeringsplatserna.

Utanför kontoret hänger en lista med dagens lektioner och där du kan se vilken häst du fått tilldelad.

Du har sedan ansvar för att göra ordning hästen/ponnyn inför din lektion.
Borsta, kratsa hovar, sadla och tränsa.

I respektive sadelkammare finns alla hästars utrustning, hästens namn står på sadelhängare, ovanför tränshängare och på borsthinken. Det finns även information om eventuell extra utrustning och benskydd. Benskydden finns i särskilda lådor.

När det är dags för din ridlektion leder du ut hästen/ponnyn till ridhuset till din ridlektion. Ibland går hästen lektionen innan och då tar du emot hästen inne i ridhuset eller på uteridbanan.

Ordningsregler i stallet

För säkerhet och trivsel i stallet finns vissas saker vi tillsammans bör tänka på:

• Vi går i stallet.
  • Tänk på att prata med lagom volym, hästarna har mycket god hörsel.
  • Vi är som mest två stycken inne hos en häst samtidigt. Annars blir det för rörigt för dem.
  • Hästar som vill vara ifred i sin box gör vi iordning i spolspiltan.

Efter lektionen

Efter din ridlektion behöver du ha tid för ta av hästen utrustningen, borsta den och kratsa hovarna. Se till att bettet är noggrant rengjort. Om någon annan ska rida din häst lektionen efter så lämnar du över den till nästa ryttare.

Alla grupper har olika ansvarsområden efter sin ridlektion, som till exempel: mocka, fylla på vatten, ta in kvällshö, kvällsfodra. Glöm inte att se till att benskydd och bett är rengjorda.

Olycksfallsförsäkring

Alla medlemmar omfattas av en olycksfallsförsäkring hos Folksam. För mera information, klicka på Folksamloggan nedan.

Rulla till toppen