info@angeridklubb.se

Ryttarens utrustning

Ryttarens klädsel och utrustning

Skydda dig och ditt barn med en ordentlig utrustning. Även om våra ponnyer och hästar är snälla kan olyckan ändå hända. Lägg pengarna på den viktigaste utrustningen. Säkerheten är viktig.

När du rider ska du använda kroppsnära klädsel och undvika bylsiga jackor och halsdukar. Även under sommaren när det är varmt ska dina axlar vara täckta, rid inte enbart i linne. Det blir mycket fula ärr om du ramlar av och slår dig.

Hjälm

Alla barn och ungdomar under 18 år ska bära hjälm i stallet och all hästhantering.

Hjälm ska bäras vid uppsutten ridning, longering och körning på Ånge Ridklubb. Hjälm finns att låna på ridskolan.

Om du köper en egen hjälm tänk på att en bra ridhjälm ska passa precis och uppfylla kraven, det vill säga vara godkänd med CE-märkning och beteckningen EN 1384.

En hjälm som varit med om ett kraftigt tillbud anses vara förbrukad. Att hjälmen går sönder visar att den tog upp kraften som annars skulle ha drabbat ditt huvud. Därför ska du heller aldrig köpa en begagnad hjälm. Även om hjälmen ser hel ut på utsidan, kan det har uppstått skador som inte syns.

När du köper hjälm till dig själv eller dina barn, var noga med passformen. Hjälmen ska sitta bra, vara lagom stor och kännas bekväm. Vid användande av hjälm ska hakbandet vara knäppt, det gäller både vid avsutten och uppsutten verksamhet.

Skor med klack

Att ha rätt skor på sig är lika viktigt som att använda hjälm. För både bekvämligheten och säkerheten ska du använda ridstövlar eller ridskor med klack. Ridstövlar ger bäst skydd för både fötter och ben. Skon ska ha klack för att hindra att foten glider framåt i stigbygeln och därmed riskerar att fastna.
Om du använder ridskor bör du också använda shortchaps till dina ridskor vid all ridning.

Kom ihåg att använda stigbyglar av rätt storlek. Stövlar och skor ska ha en tunnare och normalt räfflad sula. Om du har grova ridskor eller stövlar med alltför breda och grova sulor är det risk att de fastnar i stigbygeln och utgör en säkerhetsrisk.

Säkerhetsväst

Om du använder säkerhetsväst vid ridning eller körning, ska den vara CE-märkt och ha beteckningen EN 13158 Nivå 3. Passformen på västen är viktig, den ska vara bekväm och ha rätt storlek. Köp aldrig en väst att växa i. Den ger inte rätt skydd och har du riktig otur kan den göra med skada än nytta. En säkerhetsväst ska passa precis och får inte vara för stor eller för lång.
Vid tävling ska alla ryttare under 19 år använda säkerhetsväst.

Kläder av och på

Ta aldrig på eller av dig kläder när du sitter till häst. Den kan lätt bli skrämd. Rider du i ridhus, häng inte kläderna på sargen utan häng upp dem på klädhängaren på väggen.

Mobiltelefon

Om du rider i terrängen är det bra att ha med sig en mobiltelefon. Är olyckan framme kan du ringa efter hjälp. Att sitta till häst och tala i telefon är ett lika stort oskick som att röka till häst. Dessutom innebär det en stor säkerhetsrisk.

Tuggummi

Sitter du till häst ska du inte tugga tuggummi. Det kan fastna i halsen och du får svårt att andas.

Uppsatt hår

Om du har ett långt hår rekommenderas att du har det uppsatt, både när du rider och när du är i stallet.

Bilden tagen från ridskolebroschyren på förbundets hemsida
Rulla till toppen